metro.cz

Počasí v Praze

14 °C / 22 °C

Čtvrtek 4. července 2024. Svátek má Prokop

Přelomové rozhodnutí Brna. Nové budovy musejí mít kolárnu, přikazuje město

  6:12
Auto nechají doma a místo toho vyrazí do práce či jinam na kole. Ale ouha, nemají ho kam bezpečně zaparkovat. Před budovou není stojan a uvnitř je jeho odložení složitější. Tento problém řeší mnozí lidé využívající pro cestování po Brně právě bicykl, magistrátu to potvrdili i v nedávné cykloanketě. Pomoci by jim měla novinka, která v Česku nemá obdoby.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: FNOL

V každé nové budově bude teď nutné zřídit dostatek míst pro kola. Takzvaná parkovací minima nově nařizují Brněnské stavební předpisy vydané městem, které mají primárně zajistit snadnější výstavbu. Dokument začal platit v pondělí.

Nové domy musejí mít uvnitř kolárnu pro dlouhodobé parkování bicyklů rezidentů a venkovní stojany sloužící návštěvníkům. Třeba v bytovce má na jeden průměrný byt o velikosti 60 metrů čtverečních vzniknout alespoň jedno stání. Zatímco běžný supermarket o prodejní ploše 2 500 metrů čtverečních nabídne nejméně tři zastřešená místa pro bicykly zaměstnanců a sedm venkovních pro zákazníky.

„Parkování kol je důležitý doplněk budování infrastruktury pro cyklisty. Minima jsou jedním z mnoha impulzů, které mohou zvýšit jejich používání k přepravě. Přestože jsme vynaložili poměrně dost úsilí na vybudování stojanů na víc než 300 místech, snažíme se i nadále, aby tento růst pokračoval, hlavně u nové výstavby. Rozvoji města, respektive cyklodopravě velmi pomůže, pokud tato místa vzniknou automaticky, a ne dodatečně na základě poptávky lidí,“ říká brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

Mělo by se to nechat na trhu, říká developer

Podle opozičního zastupitele Marka Lahody (Piráti) je nařízení parkovacích minim přelomové. Nemají ho Praha ani Ostrava a nedávno přijatá evropská směrnice se do českých zákonů propíše až za několik let. „Kde vznikne nabídka, poptávka ji postupně naplní. Bezpečné parkování pro kola bylo dosud jednou z hlavních bariér toho, proč na něm lidé v Brně nejezdí. Tomu tady bude brzy konec,“ těší Lahodu.

Nová pravidla se dotknou stavebníků, kteří budují například bytové domy. To je případ místního developera Jiřího Maršálka, podle něhož by se ale situace měla nechat na trhu neboli požadavku obyvatel, tedy bez povinného nařízení.

Na kole zdarma. Brno cyklistům proplatí dvě půlhodinové jízdy denně

„Většinou nebývají dotažená do detailu, dají se obcházet či se neukážou jako přínosná. Navíc každá lokalita je odlišná. Dále, jaké budou návaznosti? Tato místa musejí být vždy v budově? Uzavíratelná? Když ano, vzniknou tím pádem náklady na prostory, zabezpečení, hygienu a hasiče, zvýší se tedy ceny pro obyvatele. Pokud ne, tak opět nebudou nařízení účinná,“ předkládá svůj pohled Maršálek s tím, že ve vlastních projektech na stání pro cyklisty myslí.

Podobně tomu bude na chystaném novém brněnském hlavním nádraží, které má vyrůst do jedenácti let. Má obsahovat dvě obří kolárny, jež ve městě svou velikostí nemají konkurenci. Každá nabídne 500 stání pro bicykly, v rezervě je ještě jedna další. „Cílem je minimalizovat venkovní stojany. Současný návrh ale počítá i se stovkou míst pro sdílená kola,“ podotýká šéf příprav nové stanice Michal Sedláček z Brněnských komunikací. Zvolený počet stání na nádraží se každopádně odvíjel nezávisle na novém nařízení.

Na silnicích už se s koly počítá

Až doposud v Brně nebylo nutné žádná stání pro kola u nových objektů budovat. Připomínku zapracovat povinná parkovací minima do stavebních předpisů předložil ve spolupráci se zastupitelem Lahodou spolek Brno na kole. Podnět vzešel i od magistrátního odboru dopravy.

„Jsou rozhodně prospěšná, ale zároveň to neřeší absenci podmínek pro bezpečný pohyb na kole, protože ve městě stále chybí bezpečné cyklostezky,“ upozorňuje mluvčí spolku Michal Šindelář na letitý problém. „Kritickou oblastí je celé území Brna-střed, kde kromě dvou poříčních stezek neexistuje pro cyklisty jiná možnost než jet ve smíšeném provozu. V lepším případě mají k dispozici samostatný pruh vedle aut, která v něm ale stejně často parkují,“ popisuje Šindelář.

Brno láká své obyvatele na kola, ti na nich však nemají kde jezdit

V současnosti je v Brně víc než sto kilometrů cest, které jsou nějakým způsobem nápomocné pro lidi na kole a tvoří základ cyklistické infrastruktury. U mnoha projektů včetně oprav ulic tomu tak v minulém desetiletí nebylo, ale podle Kratochvíla se už dnes s cyklodopravou počítá ve všech dopravních projektech.

„Aby tak vznikala komfortní, propojená a bezpečná infrastruktura. V plánu je dalších sto kilometrů opatření, která si kladou za cíl zejména doplnit chybějící úseky a propojit stávající cykloinfrastrukturu. Počítáme s tím, že je možné je zavést a vybudovat maximálně v horizontu příštích deseti let,“ slibuje radní.

  • Nejčtenější

Béčko, jež navždy zmizelo. Jak vypadaly stanice metra v době vzniku a jak vypadají v současnosti?

28. června 2024  4:34

V aktuálním čísle vydání zpravodaje dopravního podniku DP kontakt si můžete prohlédnout...

Dobrácký nešika má tři dny na záchranu babičky. Blýská se parodiím na lepší časy?

27. června 2024  13:59

Rychle a zběsile, Terminátor 2, Mission: Impossible, Rambo, Indiana Jones, ale taky Kingsman nebo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Generálka na Otýlii Vranskou aneb mord kvůli dluhu v roce 1870 ve Valdštejnské ulici

30. června 2024  11:29

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči...

„Chybí mi tu prostor, kde by si lidé mohli jen tak zahrát na kytary, aniž by rušili okolí“

2. července 2024  5:40

Je tomu rok, co si zastupitelé druhé pražské městské části na svém zasedání zvolili nového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Proti oboře Stromovka reptali kromě jeptišek i obyvatelé Hradčan. Co o známém parku nevíte

30. června 2024  5:19

Za největší pražský park vděčíme Přemyslu Otakarovi II., který si ve třináctém století zřídil po...

Kam vyrazit k vodě? V Mostu potkáte olympioniky, u Labe zažijete adrenalin

4. července 2024,  aktualizováno 

Že léto láká ke koupání, je asi jasná věc. Mnohé vodní plochy v Ústeckém kraji však dokážou...

RECENZE: Získá přízeň svého synka? Gru a Mimoni tentokrát chrání početnější rodinu

4. července 2024

Hned na úvod se musím přiznat, že ač sám už jsem dosti „starý“ a vlastní děti také vyrostly, jsou...

Ve Velehradu začínají cyrilometodějské Dny lidí dobré vůle

4. července 2024

Ve Velehradu na Uherskohradišťsku dnes začínají dvoudenní Dny lidí dobré vůle. Letošní...