I když vědí, že cyklisté nesmějí „požít“, vytočí na občerstvovnách podél cyklostezek hlavně během léta hospodští tisíce půllitrů piva. Lidé na kolech se totiž obecně v takovém případě nepovažují za účastníky silničního provozu. Jenže cyklotrasy tu a tam sjedou z vyhrazené trasy na běžnou silnici. A tam už jde o zdraví i životy.
Piju já, jedu já. Senátorka si nebere servítky
„Například v roce 2022 vyšetřovali policisté 2834 nehod, které zapříčinili cyklisté. Alkohol hrál roli u 819 zaviněných nehod. Cyklisté pod vlivem alkoholu byli viníky v 782 případech. V 550 případech bylo jezdcům naměřeno více než 1,51 promile,“ konstatuje Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti.
Že porušování pravidel, i těch alespoň ze slušnosti, už rezonuje i u chodecké části populace, dokládá reakce bývalé ministryně spravedlnosti a současné senátorky Daniely Kovářové.
„Co na tom, že pravidla silničního provozu by měla platit i pro ně? Na ně si nikdo nikdy nepřijde, žádní policisté je nikdy nezastaví ani nezkontrolují. Nadčlověk na kolečkách se nikomu nezpovídá. On může, co si zamane. A dává to svému okolí povýšeně najevo. Co na tom, že jejich elektrokola a koloběžky váží víc než lidé, co chodí po dvou, co jim ustrašeně uhýbají, co se děsí, že jim kolečkáři zezadu vjedou na paty? Co na tom, že ze srážky chodce s nadčlověkem vychází člověk jako slabší živočišný druh? Vrcholem novodobého papalášství je cyklista kličkující po vozovce s telefonem v ruce,“ reaguje Kovářová.
Jsou koloběžkaři alespoň někdy střízliví?
Senátorka si všímá i toho, jak se „nadlidi na kolečkách“, jak je pojmenovává, stále častěji nevyhýbají popíjení alkoholu. V posledních letech se zásluhou elektromobility zařadili mezi alkoholové hříšníky i elektrocyklisté a hlavně elektrokoloběžkaři.
Ti výrazně porušují předpisy, i když také patří mezi účastníky silničního provozu. „Řidiči elektrokoloběžek se na počtu nehod zaviněných koloběžkami podílejí více jak z 86 procent. Alarmující je počet nehod zaviněných řidiči koloběžek pod vlivem alkoholu,“ upozorňuje zástupce šéfa dopravní policie Michal Hodboď. Poslední průzkumy takové tvrzení neomylně dokazují.
„Téměř tři z deseti českých uživatelů elektrokoloběžek, kteří se mezinárodního průzkumu postojů účastníků silničního provozu zúčastnili, přiznalo, že v uplynulých třiceti dnech jeli alespoň jednou na elektrokoloběžce pod vlivem alkoholu,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního průzkumu (CDP).
V roce 2023 bylo evidováno 354 zraněných osob, které jely na elektrokoloběžkách, 288 z nich (81,4 procenta) pak bylo Policií ČR shledáno viníky těchto nehod. U 134 z nich byla zjištěna přítomnost alkoholu, případně řidič odmítl dechovou zkoušku. „Alkohol z hlediska lidského selhání přispívá ke vzniku dopravních nehod se zraněním cyklistů v sedmi procentech,“ doplňuje nehodová data Kateřina Bucsuházy z oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod Centra dopravního výzkumu.
Podrobné informace o nehodovosti kolařů i dalších už experti a policie zařazují také do portálu Nehody.cz. Informace už rozlišují, kdo nehody zavinil, a to už i ty na koloběžkách.
Není to zadarmo
|