metro.cz

Počasí v Praze

17 °C / 23 °C

Pondělí 1. července 2024. Svátek má Jaroslava

Železnice se rozrůstá příliš pomalu. Hrozí kolaps, varují mnozí odborníci

  5:14
Organizátor dopravy si nechal vypracovat podrobnou analýzu kapacity tratí. Kritické přetížení hrozí v první řadě velmi využívaným vlakům z Prahy do středočeského Kolína.
Trasu mezi Kolínem a Masarykovým nádražím standardně obsluhují elektrické vlaky CityElefant. | foto: IDSKMetro.cz

Lidé z týmu organizátora dopravy Středočeského kraje (IDSK) bijí na poplach. Od změny jízdního řádu v prosinci letošního roku se má totiž ještě více posilovat osobní doprava na vlakové trati Praha–Kolín. Nejčastěji skloňovanými důvody, proč bude na trati pendlovat nová linka S61 a rychlíky R41 se dočkají kratších intervalů, je zejména nárůst počtu obyvatel v regionu i Praze, celkové navyšování mobility obyvatel a snaha o snížení počtu vznikajících dopravních zácp na silnicích. Zdánlivě bohulibý krok však má také nepříjemný vedlejší efekt. Kvůli přetížené kapacitě trati se již nyní neustále prodlužuje jízdní doba regionálních vlaků. A jak ukazuje čerstvá analýza, kterou IDSK nechal vypracovat, na lepší časy se blýskat nemá.

„Na základě provedené analýzy lze konstatovat, že s velkou pravděpodobností bude při každém dalším posílení provozu hrozit přetížení kapacity trati. Ostatně ke stejnému závěru dospěla pro úsek Praha – Český Brod i Správa železnic,“ říká ředitel IDSK Zdeněk Šponar.

Podle radního pro oblast veřejné dopravy Petra Boreckého však Středočeské hejtmanství nesedí s rukama v klíně. Naopak. „Celou věc řešíme se Správou železnic. Není možné čekat na vyhlášení přetížené infrastruktury. Konejme už nyní,“ dodává Borecký s tím, že řešením je okamžitá příprava rozšíření, takzvaného zkapacitnění kritických úseků, vybudování Libeňského přesmyku, zečtyřkolejnění úseku Praha-Libeň – Praha-Běchovice, výstavba vysokorychlostní tratě Polabí včetně zkapacitnění úseku Poříčany–Kolín.

Na fakt, že jsou dosud nerealizovaný Libeňský přesmyk a nevyhovující úsek mezi Prahou a Poříčany brzdou omezující nejen rozvoj regionální a městské železnice v Praze a Středočeském kraji, ale také dálkovou osobní i nákladní dopravu v celé republice, upozorňují dopravní experti již nějaký ten pátek.

Podle ředitele pražského organizátora dopravy ROPID Petra Tomčíka je však nyní potřeba začít na věc tlačit více než doposud. „Naším apelem chceme upozornit, že není potřeba čekat, až bude institut přetížené infrastruktury nutné formálně vyhlásit, a je zapotřebí začít realizovat příslušná opatření pro jeho odvrácení ještě předtím. Praha nechce omezovat spojení s jinými nejvýznamnějšími regiony a také není jejím cílem přesun nákladní dopravy na silnice,“ uzavírá Tomčík.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Generace X je v otázce financí konzervativnější. Pro čtvrtinu párů jsou peníze citlivé téma

vydáno 1. července 2024  12:50

Mluvení o penězích či řešení jejich nedostatku nemusí být každému páru dvakrát příjemné. Podle výzkumu portálu Terapie.cz, který se zaměřil na vliv...  celý článek

Divadlo Studio Dva připravilo novou hru. Na Vyšehradě se mohou diváci zchladit v Pitevně

vydáno 1. července 2024  5:38

Od pondělí 8. července nabídne divadlo Studio Dva divákům ideální způsob ochlazení během horkých letních večerů. Ve světové premiéře uvede na Letní scéně...  celý článek

„Chceme děti nadchnout pro gastronomii a ukázat jim i to, že u vaření stráví čas s rodinou“

vydáno 30. června 2024  14:30

„Chceme děti nadchnout pro gastronomii a ukázat jim i to, že u vaření stráví čas s rodinou“ Zapojují se vaše děti nadšeně do příprav jídla? Zpestřete jim léto kurzem vaření. Víte, že existují kurzy vaření šité na míru dětem? V Praze můžete...  celý článek

Proti oboře Stromovka reptali kromě jeptišek i obyvatelé Hradčan. Co o známém parku nevíte

vydáno 30. června 2024  5:19

Za největší pražský park vděčíme Přemyslu Otakarovi II., který si ve třináctém století zřídil po vzoru ostatních panovníků ohrazenou oboru. V ní mohl...  celý článek