Pocit, že se ve vztahu musí setrvat kvůli penězům, podle výzkumu zažilo 17 procent lidí. Nejvýrazněji se to projevilo u generace X, narozené mezi lety 1965 a 1980, kde se do této delikátní situace dostala skoro čtvrtina jejích zástupců. V minulosti nakonec přispělo téma peněz k rozpadu pětiny vztahů, u generace X dokonce v téměř 30 procentech případů.
„Generace X je druhou, ale kolikrát i první generací, která zažila zrovnoprávnění partnerů. Rodiny byly vystavené zcela nové situaci. S tímto souvisí i častý pocit závislosti na druhém, který částečně vycházel z ještě na tu dobu velmi nerovného postavení ženy na trhu práce a zároveň zastaralých vzorců chování v rodině,“ popisuje Olga Šerá, psychoterapeutka z portálu Terapie.cz.
Generace Z je otevřenější
Podle psychologa a psychoterapeuta ze stejného portálu Pavla Pařízka se ale generace X a Z, narozená po roce 1997, od sebe v přístupu k financím výrazně liší. „Výzkumy ukazují, že generace X a Z se v mluvení o financích liší především v otevřenosti a přístupu k informacím. Generace Z je obecně ve finančních záležitostech otevřenější, sdílnější a preferuje transparentnost. Často diskutují o financích veřejně a na sociálních médiích. Naproti tomu generace X je konzervativnější, méně ochotná sdílet finanční informace veřejně a upřednostňuje tradiční finanční instituce a osobní konzultace,“ vysvětluje Pařízek.
Důležité je bourat stigma
Podle výzkumu se každý druhý pár o penězích baví až několikrát měsíčně. Lidé spolu tedy otázku financí probírají vcelku intenzivně, desetina by ji dokonce chtěla řešit častěji než dosud. Čtvrtina párů ale přitom vnímá toto téma jako citlivé. Podle Pařízka se někteří partneři bojí o financích mluvit otevřeně právě z toho důvodu, že jde o citlivé téma dotýkající se základních potřeb a hodnot každého člověka. „Finance mohou odrážet hlubší osobnostní rozdíly a životní priority, což může vést ke konfliktům. Významně ovlivňují pocit bezpečí a stability ve vztahu, což z nich dělá emocionálně nabitou oblast diskuse. Rozdílné přístupy k nakládání s penězi a osobní nejistoty ohledně vlastní finanční situace mohou vyvolávat obavy z odhalení nesouladu mezi partnery,“ vysvětluje Pařízek a dodává, že cesta ke zbourání finančního stigmatu vyžaduje komplexní přístup. „Důležitou roli hraje sdílení osobních příběhů lidí, kteří úspěšně překonali finanční obtíže, což inspiruje ostatní a mění negativní stereotypy. Zapojení osob, které zažily finanční stigmatizaci, do tvorby osvětových kampaní zvyšuje jejich účinnost a relevanci,“ míní Pařízek.